Home · Saunasessie: 7 stappen

Saunasessie: 7 stappen

25.07.2022
Blog

In een houtgestookte sauna geniet je van heerlijke natuurlijke warmte. Maak je even los van de dagelijkse hectiek of laat de sleur even achter je. Stap in de sauna en ga op in het moment. Ultieme ontspanning, gewoon in je eigen tuin. Maar hoe vul je een saunasessie in? Een saunasessie in 7 stappen, we zetten ze op een rijtje.

Een saunasessie in 7 stappen

1. Douchen

Je begint je saunarondje met een warme douche, waarbij je je grondig was en daarna goed afdroogt. Een droge huid zweet namelijk sneller en ook hygiëne speelt natuurlijk een belangrijke rol.

2. Warm voetenbad

Door vijf tot tien minuutjes een warm voetenbad te nemen, stijgt de temperatuur van het bloed in je voeten. Dat signaal zet zich geleidelijk door in je hele lichaam. Je lichaam wordt als het ware voorbereid op de warmte die komen gaat. Een ander voordeel van het voetenbad is het versterkende effect dat het heeft op de werking van de sauna. Het stimuleert het transpireren en tijdens de saunasessie zullen afvalstoffen je lichaam makkelijker verlaten.

3. Zes tot vijftien minuten sauna

Dan is het tijd voor de sauna! Je wilt je niet bezeren aan de ondertussen goed verwarmde bank, dus ga lekker op een handdoek zitten of liggen. Probeer je voeten en billen in dezelfde ‘warmtezone’ te houden. Hoe hoger je in de saunacabine gaat liggen of zitten, hoe warmer het is. Als je een beginner bent is het waarschijnlijk verstandig het wat rustiger op te bouwen, en begin je dus op de lagere banken. Blijf niet langer in de sauna dan een kwartiertje. Voel je je duizelig, of krijg je hoofdpijn kort je saunabezoekje dan in.

4. Koud luchtbad

Na de warmte kun je het beste even een luchtbad nemen. Je longen zijn er klaar voor volop zuurstof op te nemen waar je lichaam nu om vraagt. Dus even een paar minuutjes lekker de buitenlucht in.

5. Koud afspoelen

Koud water brengt in hele korte tijd je hoog opgelopen lichaamstemperatuur terug. Tijdens deze daling van temperatuur worden bloedvaten geprikkeld en de bloedsomloop bevorderd. In landen als Finland is het gebruikelijk af te koelen in een meer. Thuis wordt dat voor de meeste mensen natuurlijk een uitdaging. Een dompelbad of koude douche is een prima alternatief. 

6. Warm voetenbad 

Met een warm voetenbad van vijf tot tien minuten herstel je de warmtehuishouding van je lichaam. Begin je weer te zweten als je met je voeten in het water zit? Dan ben je nog niet genoeg warmte kwijtgeraakt. Dompel jezelf nog even onder in het koude water..

7. Rusten

Na een saunasessie vraagt je lichaam om rust. Niks zo fijn dan er lekker aan toegeven. Neem minstens een kwartier de tijd om te rusten. Als dat langer wordt is dat natuurlijk geen probleem. Wil je na het rusten de sauna nog eens in? Begin dan weer van voor af aan met een lekkere douche.

Wil jij een houtgestookte hottub in je tuin? Neem een kijkje bij onze sauna’s of neem contact met ons op. We helpen je graag.